Pages

Tuesday, April 22, 2014

Susunatur Peralatan Membersih dengan Penyangkut Baju Belakang Pintu

Assalamualaikum,

Setiap rumah mesti ada banyak peralatan membersih kan, saya punyer sikit punya banyak. Yang dah lama pon saya masih simpan lagi. Lagi-lagi kayu dia tu, biasanya en.ed memang minta saya simpan kayu penyapu yang dah rosak, mana tahu nanti boleh guna katanya....

Before this saya gantungkan semua peralatan tu dekat satu hook sahaja. Hook yang en.ed pasang untuk sangkut kain canvas suatu masa dahulu sebelum bumbung yard di bina. Bila bumbung yard dah siap, hook tu en.ed biar je kat situ kekonon manalah tahu boleh guna lagi kan.... kan... so saya dengan selambanya menggantung semua peralatan membersih dekat hook yang sedia ada tu. Memang kemas tapi tidak berapa praktikal sebab setiap kali saya hendak guna peralatan yang diletakkan paling dalam sekali, saya terpaksa bawa turun semua peralatan yang lain terlebih dahulu, pastu sangkut semula. Dua tiga kali kerja.

Hook yang saya gunakan untuk menggantung perlatan membersih.

So solution nya, saya gunakan sahaja penyangkut baju belakang pintu then sangkut belakang pintu yard/dapur. Panyangkut baju ni saya beli dengan harga RM5/3 pcs dekat pasar malam bukit mahkota atau bandar sri putra bangi. Murahhhh sangat sangat. Kira jatuh harga RM1 lebih per pieces.

Before gantung pada satu hook sahaja.

Peralatan membersih yang disangkut pada penyangkut baju belakang pintu.

Bagi peralatan yang tiada lubang pada bahagian pemegang, saya guna tali rafia(betul ke ejaannya tu) yang saya kumpul everytime tapau teh tarik. Ikatkan dekat batang penyapu macam ikat dekat air bungkusan macam biasa, tapi buat 2 kali simpulan supaya tidak mudah terbuka.

Contoh ikatan pada batang penyapu.


Semua peralatan yang saya sangkut dekat pintu yard hanya untuk kegunaan luar rumah, untuk kegunaan dalam rumah saya guna penyangkut yang sama, tetapi saya sangkut dekat bahagian belakang pintu stor bawah tangga.

p/s : Pemandangan yang sangat tidak comel dari side rumah jiran.... sorry ye jiran.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...